bekijk hier de online versie van de nieuwsbrief
Godfried Bomansschool
Nieuwsflitsen 25-11-2016
Mobile-Marketing-Coming-to-Virtual-Reality.jpg

Verslag studiedag team

Afgelopen vrijdag zijn we met het team aan de slag gegaan met o.a. het Expliciete Directe Instructiemodel, hoog/meer begaafdheid, verlengde instructie, onderwijs 2032 en techniek. (in 2020 zijn alle basisscholen verplicht Wetenschap en Techniek als vak aan te bieden)

In een aantal groepen wordt al techniekles gegeven en tijdens zo'n studiedag wisselen we de ervaringen en ideeën met elkaar uit. Daarbij zijn de teamleden zich ook gaan verdiepen in Virtual/Augmented reality, Big Data en Artificial Intelligence. En welke kansen bieden zij het onderwijs? Deze onderwerpen in combinatie met de 21e eeuwse vaardigheden (o.a. creatief denkvermogen, probleemoplossend denkvermogen, onderzoeken en ontdekken) zijn op dit moment een "hot item" in onderwijsland. Voor de ontwikkeling van onze technieklijn door de school hebben we de medewerking gevraagd van Kuno Bakker (stichting Doenk). Kuno helpt diverse scholen met het ontwikkelen en implementeren van Techniek en Technologie onderwijs.

Ook hoofd/meerbegaafdheid is voorbij gekomen afgelopen vrijdag. Laura Volkering en Lilly de Zeeuw zijn zich daar helemaal in aan het specialiseren, volgen diverse trainingen en bezoeken congressen. Voor onze school hebben zij een tijdspad ontwikkeld met een aantal actiepunten zodat we de kinderen die hoog/meer begaafd zijn een beredeneerd aanbod op de lange termijn kunnen geven.

Kortom, een nuttige en leerzame dag! Deze dagen zorgen ervoor dat het team zich blijft ontwikkelen op weg naar altijd BOEIEND onderwijs voor ELK kind!

 

Leerlingenraad

Komende maandag komt de leerlingenraad weer bijeen. Zij zullen weer met de directie in gesprek gaan over allerlei schoolse zaken. Lid zijn van de leerlingenraad is wel degelijk een belangrijke taak. Ideeën uit de groepen worden meegenomen en besproken. De leden van de leerlingenraad krijgen de opdracht om datgene wat besproken is weer terug te koppelen naar de klas. In de volgende nieuwsbrief een kort verslagje van de bijeenkomst!

IMG_0379.JPG

Uitgestelde aandacht!

Hulde aan het klusteam met de klusopa's die samen met Juf Jeanet vele uren allerlei leuke en nuttige klussen voor de school uitvoeren. Deze keer zijn er ongeveer 130 blokjes afgezaagd en geschilderd. De ene kant van het blokje rood en de andere kant groen.
De kinderen hebben tijdens instructie een blokje op hun tafel. Als ze de instructie volgen ligt het blokje plat. Zo kan de leerkracht snel zien wie er allemaal instructie volgen. Op het moment dat een kind zelf verder kan werken zet hij/zij het blokje met de groene kant omhoog. Groen omhoog betekent dat de kinderen gewoon zelfstandig aan de slag zijn en door kunnen. Als een kind ergens niet uitkomt of even niet verder kan, dan wordt het blokje met de rode kant omhoog gezet. Dat betekent dat de leerkracht in zijn/haar ronde door de klas de kinderen helpt die het blokje met de rode kleur omhoog heeft staan. Zo ontstaat er veel meer rust in de groep en hoeven kinderen niet de hele tijd met hun vinger in de lucht te zitten. Zet het kind het blokje met de rode kant omhoog, dan werken ze door aan een andere opgave totdat de leerkracht langs komt om te helpen. Er gaat daardoor geen kostbare tijd verloren. 
De instructie begint altijd met alle kinderen. Langzaamaan gaan steeds meer kinderen tijdens de instructie zelfstandig aan de slag. Door kinderen in veel gevallen zelf te laten bepalen wanneer ze "afhaken" bij de instructie om zelfstandig aan de slag te gaan willen we het eigenaarschap/zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen leerproces stimuleren. We laten de kinderen van de onderbouw niet direct "los". Dit is een geduldig proces waarin we kinderen begeleiden om zelf de juiste keuzes te maken.

Koffieochtend 9 december: Toekomstgericht onderwijs!

2e2f805a2fa736d148246c9e44cd1ea8.jpg

We leven in een snel veranderende maatschappij. Een paar jaar geleden stonden de leerkrachten nog met een krijtje in hun handen. Dat is in deze tijd ondenkbaar geworden. Zelfs de digitale schoolborden worden langzamerhand alweer vervangen door touchscreens. Dit is slechts een klein voorbeeld van wat er in een relatief korte tijd verandert. Waar "leiden" we de kinderen voor op? We weten namelijk niet precies in wat voor maatschappij de kinderen van nu over een aantal jaren terecht komen. Tijdens de koffieochtend van vrijdag 9 december willen we eens met de aanwezige ouders "dromen" over hoe de school/het onderwijs er over 20 jaar uitziet. En we hebben het ook aan een aantal kinderen gevraagd! Kortom, het wordt weer een gezellige en zinvolle bijeenkomst. U komt toch ook?

Reminder!

Ter herinnering, vrijdag 2 december zijn de kinderen uit de groepen 1 t/m 4 vrij i.v.m. een margedag! De kinderen uit de groepen 5 t/m 8 hebben een gewone schooldag.

IMG_0421.JPG

Kunst op de Bomans

In het inmiddels zeer gezellige aangeklede Trefpunt is een tweede kunstwerk te bewonderen. Naast de prachtige muurschildering is er een 3D boom geplaatst die alle 4 de seizoenen uitbeeld. De boom is nog niet helemaal klaar, maar laat al wel duidelijk de verschillende seizoenen zien. Topwerk Cintha!!

Agenda

Maandag 28 november
Ouderavond voortgezet onderwijs voor groep 8 ouders

 

Vrijdag 2 december
Groepen 1 t/m 4 vrij

 

Maandag 5 december
Alle kinderen vanaf 12.00 uur vrij

 

Dinsdag 6 december
MR vergadering 19.30 uur

 

Vrijdag 9 december
Koffie ochtend 9 december

 

Vrijdag 16 december
Groep 1/2 vrij

   
Godfried Bomansschool

Spinel 2
2691 TM 's-Gravenzande
0174 - 413 776
info@bomans.wsko.nl

 
Copyright © 2015 bomans.wsko.nl
Online versie | Afmelden